تغییر شرایط اقلیمی و بروز پدیده خشکسالی در دهه اخیر، استان هرمزگان  و بخش هایی از شهرستان حاجی آباد را با پیامدهای جدی مواجه کرده که هر روز ابعاد تازه ای از آن رونمایی می شود که مهار آن نیازمند مدیریت بهینه و برنامه های کارشناسی است. ...

به گزارش  پیارم حاجی آباد، پدیده کم آبی و خشکسالی در مناطق خشک و نیمه خشک ایران هر سال وضعیت پیچیده تری به خود می گیرد و با توجه به الگوی مصرف کنونی و خشکسالی حاکم بر منطقه به نظر می رسد که باید مدیریت بومی و کارآمدی در حوزه مصرف منابع موجود اعمال شود تا کانون های جمعیتی در سال های آینده تبعات کمتری را در قبال محدودیت منابع آبی متحمل شوند.

به گفته کارشناسان، کمبود آب در ایران از مرز هشدار گذشته است و سال هاست که مقامات دولتی، کارشناسان و شهروندان مسئول در مورد ابعاد رو به گسترش کمبود آب در ایران هشدار می دهند و اگر روند کنونی تداوم یابد در آینده نه چندان دور بسیاری از مناطق کشور زخم های عمیقی را از کم آبی تجربه می کند.

افت شدید منابع زیرزمینی، خشک شدن قنات ها و چشمه ها و کم شدن سطح آب دهی قنوات و روان آب های سطحی و رودها، تنها گوشه ای از مخاطرات خشکسالی و کم بارشی در منطقه بخش احمدی شهرستان حاجی آباد است و در چنین شرایطی مدیریت مصرف به عنوان شاه کلید مهار مشکلات باید مدنظر باشد.

بسیاری از مناطق شهرستان حاجی آباد در سال های اخیر به پهنه ای از انعکاس تبعات خشکسالی نظیر از دست رفتن گونه های گیاهی، خشک شدن نخیلات به خصوص بخش احمدی ، روند شتابان بیانزایی، افزایش ریزگردها، مهاجرت روستائیان به دلیل از دست رفتن فرصت کشاورزی و مخاطرات معیشتی، افت کیفیت آب و اثرات آن بر غیر قابل کشت شدن اراضی و از کف رفتن منابع آب بهداشتی روستاها تبدیل شده و بخش هایی ازشهرستان حاجی آباد نیز درگیر دامنه ای از این مخاطرات شده است.

متاسفانه با بروز پدیده خشکسالی در بخش احمدی مردم منطقه برای تامین آب آشامیدنی خود نیز با مشکل مواجهه هستند که یکی دو طرح آب رسانی شرکت آبفار حاجی آباد اجرا شده ولی کیفیت آب مناسب نیست  و با ته زنی چاها و انتقال آب از جای دیگر به این منطقه هم جواب گو نیست زیرا علاوه بر آب آشامیدنی مردم کشاورزی و نخیلاتشان در حال خشک شدن است.

تامین آب در روستا توسط قنوات و چشمه ها صورت می گیرد بنابراین هنگام کم آبی مردم روستاها با بیشترین مشکل مواجه هستند و باید برنامه ها در این بخش کارشناسی و به دور از اهداف مقطعی دنبال شود.

خروج دام از مراتع، کشت جایگزین محصولات پر مصرف آب، افزایش کشت دیم و جلوگیری از کشت صیفی جات کم آب بر از جمله راهکارهای و مدیریت مصرف بهینه آب است که در بخش احمدی می تواند در مدیریت آب یاری رسان باشد.

با اصلاح الگوی مصرف بخش عمده کم آبی قابل کنترل است

قاسم بلوچ مسئول جهاد کشاورزی شهر سرگز احمدی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار  پیارم حاجی آباد، اظهار داشت: بخش احمدی از جمله بخش های شهرستان حاجی آباد می باشد که به دلیل کمبود بارندگی با مشکلات زیادی در زمینه آب مواجهه شده است.

بلوچ افزود: روستاهای حشم بلم، سراح، جلایی، گردکان، کاشان، کنگوران و شقروت در بخش احمدی در وضعیت بحرانی قرار دارند و نخیلات در حال خشک شدن است و سطح آب چاهها، چشمه  ها، رودخانه های آب  دائمی کم شده و روستاهای جلالی و گردکان آب چشمه شور غیر قابل استفاده شده است.

وی بیان داشت:متاسفانه از ۸۰ چشمه آب در بخش احمدی ۶۰ درصد آن کم آب شده اند و قنات ها به دلیل کمبود بارش آب دهی آنها کم شده و ECآب بالا رفته است و بیشتر چاههای آب کشاورزی با کمبود آب مواجهه شده اند.

محمد بلوچ مسئول جهاد کشاورزی شهر سرگز احمدی  تصریح کرد: برای پیشگیری از کمبود آب در بخش احمدی باید با اصلاح الگوی کشت، استفاده از کنتور حجمی برای کشاورزان، استفاده از آبیاری تحت فشار و کم فشار، استفاده از کشت جایگزین و کاهش کشت محصولات پرمصرف آب مثل ذرت، گندم و گوجه  از پیشرفت پدیده خشکسالی جلوگیری کرد.

بلوچ با تاکید بر اینکه، بهره برداران بخش کشاورزی ۶۳ درصد آب موجود را در این بخش مصرف می کنند، افزود: ما در بخش احمدی حدود ۳۵۰ هکتار از باغات و نخیلاتمان آبیاری تحت فشار و ۳۰۰ هکتار تحت پوشش آبیاری کم فشار می باشد که باید این میزان آب با اعمال مدیریت مطلوب بیشترین بازده را داشته باشد تا کشاورز بتواند با کمترین آب محصول بیشتری تولید کند.

وی  اظهار کرد: در بخش احمدی جهاد کشاورزی  با اجرای  برنامه های آموزش و ترویجی بهره برداران از برداشت بی رویه  آب توسط کشاورزان جلوگیری کرد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68275

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.