رستاخیز حسینی از بُعد سیاسی، همایش بزرگ اربعین حاوی دو نکته است. اول اینکه علیرغم اثرات منفی هشت سال جنگ تحمیلی بین دو ملت ایران و عراق، این عشق امام حسین (ع) بود که همه صفحات سیاه و تاریک را به کناری زد و اکنون این دو ملت بزرگ به عنوان دوست در کنار هم ...

رستاخیز حسینی

از بُعد سیاسی، همایش بزرگ اربعین حاوی دو نکته است. اول اینکه علیرغم اثرات منفی هشت سال جنگ تحمیلی بین دو ملت ایران و عراق، این عشق امام حسین (ع) بود که همه صفحات سیاه و تاریک را به کناری زد و اکنون این دو ملت بزرگ به عنوان دوست در کنار هم قرار دارند. استقبال باشکوه مردم عراق از زائرین ایرانی، درس سیاسی بزرگی است زیرا مرزهای جغرافیایی را در هم نوردیده و مردم دو کشور را به سمت اتحاد و برادری پیش برده است. فراتر از این واقعیات به عنوان نکته دوم، اگر اندکی به عقب برگردیم دست های توطئه آفرین استکبار را در مقابله با انقلاب اسلامی می بینیم که نمونه اخیر آن تروریست های داعش هستند. از زمانی که تهدیدهای تروریستی داعش علیه عتبات عالیات و انقلاب اسلامی ایران شدت گرفت، هر سال بر تعداد زائرین اربعین افزوده شد به نحوی که با وجود ممانعت از حضور زائرین ایرانی به دلیل کمبود امکانات در عراق، اوج حضور مردم را در مراسم اربعین امسال شاهد بودیم. به عبارتی دیگر، تهدیدات علیه انقلاب اسلامی با حضور دشمن شکن و میلیونی زائرین، پاسخ داده شده است وگرنه پیش از انقلاب اسلامی، هر ساله مراسم اربعین برقرار بود اما هیچگاه و در هیچ برهه ای از زمان، شاهد حضوری این چنین عظیم، در عراق نبودیم. این پیامی واضح و آشکار به دشمنان و غافلان است که قدرت نمایی اسلام ناب محمدی را برگرفته از حماسه حسینی به نظاره بنشینند و بفهمند که باز هم در محاسبات‌شان دچار اشتباهات راهبردی شدند.

زیباری: داعش از طریق ترکیه نفت عراق و سوریه را قاچاق می‌کند

به گفته وزیر دارایی عراق، گروه تروریستی داعش از طریق ترکیه نفت عراق و سوریه را قاچاق می‌کند.‌ به گزارش شبکه پرس تی وی، هوشیار زیباری روز جمعه (۲۱ آذر) در مصاحبه با شبکه خبری الجزیره گفت: «آنها کنترل تعدادی از حوزه‌های نفتی سوریه و عراق را در دست دارند و این نفت را از راه زمینی با کامیون و از طریق افراد واسط به ترکیه و یا دیگر کشورها قاچاق می‌کنند.»زیباری داعش را «ثروتمندترین گروه (تروریستی) جهان» خواند و گفت پیکارجویان تکفیری حدود ۵۰۰ میلیون دلار از موصل، تکریت و دیگر شهرهای عراق دزدیده‌اند. وی افزود نیروهای مسلح عراق برای آغاز عملیاتِ آزادسازی شهر موصل از دست تروریست‌های تکفیری داعش که در سوریه نیز فعال هستند، آماده‌اند. وزیر دارایی عراق همچنین اظهارات مقامات امریکا را مبنی بر اینکه نبرد با داعش ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد، رد کرد.

آزمایش سلاح لیزری در خلیج فارس

دریادار ماتیو کلوندر، یک مقام نظامی آمریکا از آزمایش سلاح لیزری نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس با هدف دستیابی به توانایی نظامی جدید برای مقابله با سلاحهای ضدکشتی خبر داد و گفت: این سلاح پیشرفته می تواند انواع اهداف از قایق‌های کوچک گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین را شناسایی ومنهدم کند!.

ناتوی عربی

۶ کشور جنوب خلیج فارس قصد دارند ارتش و پلیس مشترک تشکیل دهند. به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، ۶ کشور جنوب خلیج فارس شامل کویت، عربستان، بحرین، قطر، امارات و عمان (اعضای شورای همکاری خلیج فارس) تلاش می‌کنند در قالب پیمان نظامی مشترک، ارتش مشترک ایجاد کنند. برخی منابع گفته‌اند بعید نیست کشورهای اردن، مصر و مراکش نیز به این پیمان نظامی بپیوندند. منابع نظامی آگاه گفته‌اند که شورای همکاری خلیج فارس به دنبال تشکیل ارتش مشترک جنوب خلیج فارس در قالب پیمان نظامی به مانند پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است. این ارتش مشترک شامل نیروهای زمینی، هوایی و دریایی خواهد بود و هدف از ایجاد این ارتش مشترک، مقابله با هر گونه تهدید نظامی خارجی توصیف شده است. ریاض میزبان مرکز فرماندهی این ارتش مشترک خواهد بود.تصمیم نهایی درباره ایجاد پلیس مشترک در نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه قطر انجام شد.

جهانگیری: با نفت ۴۰دلاری هم کشور را خوب اداره می‌کنیم

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در همین‌باره گفته است: حتی اگر بهای نفت به ۴۰دلار هم برسد ما مصمم هستیم با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و با برنامه‌ریزی‌های دقیق، باز هم کشور را به خوبی اداره کنیم و زمینه‌های خروج از رکود و رونق اقتصادی را فراهم سازیم. جهانگیری با تأکید بر این‌که مدیران کشور باید خود را برای شرایط سخت آماده کنند و برای خدمت‌گزاری و حل مشکلات مردم وقت بگذارند، گفت: مدیران مسئولیت حل مشکلات مردم را برعهده دارند و از ایشان انتظار داریم که از اتخاذ تصمیمات مهم هراس نداشته باشند. وی با اشاره به رویکرد دولت تدبیر و امید در حمایت از بخش خصوصی، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی ما تاکنون دولتی را تجربه نکرده که دولتمردان آن تا این حد به حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوصی باور و اعتقاد واقعی داشته باشند. وی افزود: دولت علاوه بر بخش خصوصی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز انتظار دارد به صحنه بیایند و بیش از آن‌که به منافع خود فکر کنند به خاطر شرایط کشور، منابع خود را به صحنه بیاورند که اگر این اتفاق رخ دهد و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بزرگ وارد عمل شوند، بی‌تردید کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت جبران خواهد شد. اسحاق جهانگیری از کاهش قیمت جهانی نفت به‌عنوان یک توطئه سیاسی جدی توسط برخی کشورها نام برد و گفت: به هیچ‌عنوان پذیرفته نیست که کاهش ناگهانی بهای نفت یک موضوع اقتصادی و مبتنی بر عرضه و تقاضا باشد. وی افزود: وقتی بهای نفت از حدود ۱۱۰دلار یک‌باره به کمتر از ۷۰دلار کاهش پیدا می‌کند، یعنی توطئه بزرگی در دنیا شکل گرفته و برخی معتقدند که این توطئه علیه روسیه و عده‌ای بر این باورند که علیه ایران است. از سوی دیگر محمدصادق معماریان رئیس اداره بررسی‌های بازار نفت وزارت نفت ایران نیز در کنفرانسی در دوبی گفته است: هرگونه درهم شکستن همبستگی اوپک به شوک قیمتی شدید منجر خواهد شد و قیمت نفت را تا ۴۰ یا ۵۰ دلار کاهش خواهد داد. کاهش قیمت‌ها به کمتر از ۸۰ دلار در حال حاضر، تعادل بازار را برهم زده است.

رئیس‌جمهور: باید به سمت بودجه غیرنفتی حرکت کنیم

روحانی در جلسه هیئت دولت تاکید کرد باید از فرصت کاهش قیمت نفت، برای حرکت به سوی بودجه غیرنفتی استفاده کرد. رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت، با اشاره به کاهش بهای جهانی نفت اشاره کرد و گفت: کاهش قیمت نفت خام صرفا یک موضوع اقتصادی نیست، بلکه ناشی از توطئه و برنامه‌ریزی سیاسی برخی از کشورها بوده است. وی کاهش قیمت نفت را توطئه‌ای علیه مردم منطقه و مسلمانان دانست که نفع آن صرفاً برای برخی دیگر از کشورها می‌باشد.رئیس جمهور با بیان اینکه مردم منطقه این‌گونه توطئه‌ها و به تعبیری خیانت‌ها علیه جهان اسلام را از یاد نخواهند برد، اظهار داشت: مسلما مردم به این توطئه عکس‌العمل نشان خواهند داد و کشورهایی که پشت این توطئه هستند باید بدانند که نفرت را در جهان اسلام نسبت به خود افزایش می‌دهند. رئیس‌جمهور تاکید کرد که دولت به اجرای همه بندهای اقتصاد مقاومتی پایبند است و از دستگاه‌های اجرایی می‌خواهم که همه بندهای اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داده و عملیاتی کنند. روحانی ادامه داد: اقتصاد کشور با توجه به منابع طبیعی سرشار و نیروی انسانی، مسئولان دلسوز و باتجربه و وجود پربرکت مقام معظم رهبری باید به گونه‌ای ساخته شود که با طوفان‌هایی فراتر از کاهش بهای نفت نیز آسیبی نبیند و به راحتی از این مسیر عبور کنیم. وی با اشاره به موقعیت ژئوپلتیکی کشور و توان بالا در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی، گفت: در کشور امکانات بسیار زیادی در بخش ترانزیت جاده‌ای، ریلی و هوایی وجود دارد که باید از آنها به خوبی بهره گرفت.به گزارش تسنیم، روحانی در ادامه جلسه هیئت دولت گفت: باید کاری کنیم که اتکا بودجه به درآمدهای نفتی به حداقل برسد تا به صادرات نفت خام متکی نباشیم و تا پایان امسال رقم درآمدهای صادرات غیرنفتی کشور به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد.

طرح ایران و روسیه برای حل بحران سوریه

منابع لبنانی خبر دادند رئیس جمهوری سوریه برای بررسی طرح مشترک روسیه و ایران برای حل بحران کشورش، به زودی و پس از تعطیلات سال نو میلادی به مسکو سفر می‌کند. بشار اسد در سفر به مسکو، طرحی را برای حل بحران کشورش بررسی خواهد کرد که به نوشته روزنامه السفیر، کار مشترک مسکو و تهران است.در صورتی که این سفر انجام شود، اولین سفر اسد به خارج از سوریه از زمان آغاز بحران در این کشور از سال ۲۰۱۱ است. به نوشته السفیر، در این طرح رئیس جمهوری سوریه اعلام خواهد کرد که از برخی اختیارات خود چشم‌پوشی می‌کند و سپس موافقت خود را با برگزاری گفتگو در مسکو و سپس دمشق اعلام خواهد کرد.بر اساس این طرح، افراد معارضی که مقبول دمشق هستند و در گفتگوها شرکت خواهند کرد «معاذ الخطیب» رئیس پیشین ائتلاف مخالفان خارج‌نشین سوریه، «حسن عبدالعظیم» معارض داخلی، «قدری جمیل» معارض داخلی و دبیر حزب اراده مردمی که پیشتر معاون نخست‌وزیر بود و همچنین ۱۲ حزب کُرد و چند حزب و جریان دیگر که ارتباطی با داعش ندارند.

پیام پوتین به جریان مقاومت

منابع آگاه از محتوای دیدارهای “میخائیل بوگدانوف” فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه به خاورمیانه فاش کردند که بوگدانوف در دیدار با “سید حسن نصرالله” دبیر کل حزب الله لبنان حامل پیامی مهم از سوی پوتین بود.بر اساس این گزارش پوتین در این پیام تاکید کرده است که همه کارخانجات، انبارهای سلاح و همه سلاح‌های پیشرفته مسکو در خدمت مقاومت اسلامی است.براساس اطلاعاتی درز یافته، روسیه آمادگی باز کردن انبارهای سلاح و کارخانجات خود به روی مقاومت اسلامی و تامین همه نیازهای آن است. بر اساس این گزارش، منابع سیاسی تاکید کردند: گفت‌وگوهای بوگدانوف با شخصیت‌های لبنانی بر سه محور اصلی متمرکز بود. نقش جدید روسیه در منطقه و توان مسکو و تمایلش به متوقف ساختن رویکرد متهورانه آمریکا به منظور پاسداری از صلح جهانی، دو محور نخست را تشکیل می‌دهند. این اقدام از طریق حمایت‌های مادی، سیاسی و نظامی از طریق کشورهای مجموعه “بریکس” مقاومت اسلامی و همچنین از طریق وتوی آماده روسیه جهت استفاده در لحظه‌های استراتژیک صورت می‌گیرد.در خصوص محور سوم گفت‌‌وگوهای بوگدانوف در لبنان نیز امده است: تنها رئیس جمهوری می‌تواند سوریه را اداره کند که ملت أن کشور از طریق ابزارهای دموکراتیک و مشروع وی را انتخاب کرد. این فرد “بشار اسد” است که متحدی استراتژیک برای روسیه به شمار می‌رود.این منابع دیدار معاون وزیر خارجه روسیه با سید حسن نصر الله را هدف اصلی سفر این مقام روسی به منطقه خواندند.

تحلیل اکونومیست از دلایل تداوم کاهش قیمت نفت

چهار عامل در حال حاضر بر قیمت نفت تاثیر گذاشته است. نخست اینکه کاهش فعالیت اقتصادی، افزایش بازده و تغییر الگوی مصرف از نفت به دیگر سوخت‌ها، سبب کاهش تقاضا شده است. دوم اینکه با وجود آشوب و درگیری در عراق و سوریه (دو تولیدکننده بزرگ نفت با تولید مجموعا چهار میلیون بشکه در روز)، تولید نفت آنها از این اوضاع تاثیری نپذیرفته است. بازار نسبت به ریسک‌های ژئوپلیتیکی حساسیت بیشتری دارد.عامل سوم، تبدیل آمریکا به بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت است. هرچند این کشور نفت خود را صادر نمی‌کند اما از وارداتش کاسته شده و همین امر، سبب ایجاد عرضه اضافی در بازار می‌شود و عامل چهارم نیز این است که عربستان سعودی و متحدانش در منطقه، تصمیم گرفته‌اند که سهم خود از بازار را برای احیای قیمت نفت از دست ندهند. آنها معتقدند با کاهش تولید، بیشترین منفعت نصیب ایران و روسیه خواهد شد. در این میان، تاثیر اصلی کاهش قیمت‌های نفت، بر بخش‌های پر‌ریسک‌تر و آسیب‌پذیر‌تر صنعت نفت خواهد بود. این بخش‌ها شامل شرکت‌های نفتی آمریکایی است که با انتظار تداوم قیمت‌های بالای نفت، مبالغ زیادی وام و قرض اخذ کرده‌اند. این تاثیر همچنین متوجه شرکت‌های غربی خواهد بود که در پروژه‌های پرهزینه در مناطق قطبی یا دریای شمال فعال هستند. اما باز هم بیشترین ضرر از این جریان به کشورهایی وارد خواهد شد که برای پیشبرد سیاست‌های داخلی و خارجی خود تا حد زیادی به درآمدهای نفتی وابسته هستند.

تشابه رفتار سیاسی دولت تدبیر با دولت سازندگی

«بدعت تازه‌ای که در سخنرانی پرسش و پاسخ روحانی در روز دانشجو و در جمع دانشجویان مشاهده شد علایمی از تشابه رفتار سیاسی وی با نگرش فکری دولت هاشمی در دوران دولت سازندگی را نشان می‌دهد.»وبسایت فردا با انتشار این تحلیل خاطر نشان کرد: این روزها روحانی با لحنی شبیه به هاشمی رفسنجانی با منتقدان خود برخورد می‌کند. او سعی دارد مخالفان خود را دستکم بگیرد و در موقع لزوم با تحقیر آنها، حرف خود را به کرسی بنشاند، نگاهی به رویه سیاسی دولت هاشمی رفسنجانی در زمان سازندگی نشان می‌دهد که مبدع چنین رفتارهایی شخص او بوده است. در آن دوره، منتقدان به صورت کاملاً زیر پوستی تخریب می‌شدند و با روش‌های خاص تلاش می‌شد از صحنه دور نگاه داشته شوند و حتی در مراسم‌های رسمی نیز امکان صحبت کردن منتقدان وجود نداشت. مراسم روز دانشجو در دومین سال دولت تدبیر و امید هم نشان داد که حسن روحانی در حال تکرار همان رویه‌ها و برخوردهایی است که پیشتر امتحان خود را پس داده است. نیش و کنایه زدن و طعنه به مخالفان و روی آوردن به تخریب و فرار از دیالوگ از مشابهت‌های این رفتار سیاسی است.

۶۰۰ عضو منافقین به آلبانی منتقل شدند

بی بی‌سی به نقل از یک مقام امریکایی گزارش داد: در طول یک سال گذشته ۶۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدین (منافقین) از اردوگاه لیبرتی در عراق به آلبانی منتقل شده‌اند. برت مک‌گرک جانشین فرستاده ویژه رئیس جمهوری امریکا در ائتلاف مقابله با گروه داعش روز چهارشنبه در پاسخ به سؤال اعضای کنگره امریکا در مورد وضعیت اردوگاهی که اعضای منافقین در آن مستقر هستند، گفت که دولت آلبانی بر سر این موضوع با ایالات متحده همکاری کامل داشته است. او گفت: «هدف ما این است که همه ساکنان اردوگاه لیبرتی در امنیت کامل عراق را ترک کنند.»

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24010

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.