شهرستان حاجی آباد که قطب تولید خرمای استان می باشد و دارای انواع خرما که خرمای نقار یکی از اولین خرماهایی است که زودتر از دیگر ارقام وارد بازار می شود. به گزارش پیارم حاجی آباد، شهرستان حاجی آباد دارای ۱۲ نوع خرما می باشد که این ارقام شامل، خنصی، زرد، پیارم، خاصی، نقار، مضافتی، ...

شهرستان حاجی آباد که قطب تولید خرمای استان می باشد و دارای انواع خرما که خرمای نقار یکی از اولین خرماهایی است که زودتر از دیگر ارقام وارد بازار می شود.

به گزارش پیارم حاجی آباد، شهرستان حاجی آباد دارای ۱۲ نوع خرما می باشد که این ارقام شامل، خنصی، زرد، پیارم، خاصی، نقار، مضافتی، تخم مرغی، شاهانی،فرکم، نودون گزی،پاسلاری می باشد و نقار از نوع زود رس که همیشه اواخر خرداد برداشت آن آغاز می شود.

حاجی آباد با وجود انواع خرما و وجود مرغوب ترین خرمای جهان پیارم ولی متاسفانه هنوز کشاورزان محصول خرمای خود را به صورت فله ای به فروش می رسانند و صنایع تبدیلی در شهرستان ایجاد نشده است.

یکی از مشکلات کشاورزان شهرستان فروش خرما به واسته ها یعنی همان دلالان و در فصل برداشت خرما جولان دلالان از استان های کرمان ، اصفهان و تهران در شهرستان شاهد هستیم و خرمای شهرستان را خریداری با برند و نام استان های دیگر وارد بازار می کنند.

خرمای پیارم حاجی آباد در استان کرمان با بسته بندی مناسب و شکیل به اسم استان کرمان وارد بازار می شود ولی همین صنایع تبدیلی می شود در شهرستان راه بیفتد و محصولات کشاورزی حاجی آبا با نام و بدون واسطه وارد بازار بشود، مثلا خرمای درجه یک پیارم در حاجی آباد از کشاورز ۱۷ هزار تومان خریداری می شود ولی در بازار ۶۰ هزار تومان به فروش می رسد.

نقار یکی از ارقام خرما است که در شهرستان زودتر وارد بازار می شود و در بازار به قیمت هشت هزار تومان به فروش می رسد ولی از کشاور چهار هزار تومان خریداری می شود.

خرمای نقار در روستاهای طارم،گنج، سیرمند،درآگاه، دهستان، تزرج، ابگرم،برآفتاب کشت می شود و در روستای آبگرم و گنج زودتر از دیگر روستاها وارد بازار فروش می شود.

ضعف نبود صنایع تبدیلی در حاجی آباد

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد وسعت نخلستانهای حاجی آباد را افزون بر چهارهزارو ۲۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت:حدود دو هزارهکتار آن را رقم پیارم تشکیل می دهد که محصول آن به  بازارهای بین المللی صادر می شود.

مهدی عباس پورافزود: سالانه افزون بر هشت هزار تن محصول از نخلستانهای پیارم در این شهرستان برداشت می شود که حدود ۷۰ درصد آن جنبه صادراتی دارد و ۳۰ درصد دیگر وارد بازار داخلی می شود.

وی بیان داشت:خرمای پیارم سرشار از مواد قندی، پروتیینی و سایر مواد معدنی و از ارزش غذایی بالایی برخوردار است که به دلیل تحمل زیاد نخل آن در برابر شوری، در سطح وسیعی از اجی آباد کشت می شود.

رئیس جهاد کشاورزی حاجی اباد، ازمهمترین فعالیت ها در جهت افزایش تولید این محصول را دوره های آموزشی ترویجی، عملیات زراعی، آموزش ترویجی، اجرای سایت الگویی نخیلات، آموزش اصول فنی به باغداران، مبارزه با آفات و بیماریها، هرس به موقع ، رعایت اصول صحیح زراعی و تغذیه مناسب عنوان کرد.

عباسپور یاد آور شد: فصل کاشت محصول پاجوش خرما در تابستان، هنگامی که خرما بدست می آید، گلدهی این محصول از اوایل بهمن ماه آغاز و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

وی ادامه داد: فصل برداشت محصول خرما نیمه دوم خرداد ماه تا پایان مهرماه بوده و مزیت های تولید این محصول تازه خوری به صورت رطب، تولید خرما، شیره خرما، سرکه و انواع فرآورده های آن است.

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد نبود صنایع تبدیلی را یکی از مشکلات کشاورزان عنوان کرد و افزود: با وجود تولید خرمای زیاد در حاجی آباد هنوز برای ایجاد صنایع تبدیلی اقدامی نشده است.

خرید بدون واسطه خرما از کشاورزان حاجی آبادی

دکتر محسنی رئیس اتحادیه نخلداران شهرستان حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم اظهار کرد: شهرستان حاجی آباد با وجود شرایط آب و هوایی خوب دارای انواع خرما و محصولات کشاورزی می باشد که متاسفانه در زمینه صنایع تبدیلی هیچ اقدامی نشده است.

محسنی یکی از اقدامات اتحادیه نخل داران را پیگیری جهت ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان عنوان کرد و افزود:  اعضای اتحادیه نخلداران با چند سرمایه گذار در این زمینه مذاکره کرده و قرا بر این شد که برای ایجاد کارخانه خرما در شهرستان اقدام نمایند و نهادهای مکربوطه نیز با این عزیزان همکاری نمایند.

وی افزود: آموزش به کشاورزان از دیگر اقدامات اتحادیه نخداران با همکاری جهاد کشاورزی می باشد که ما امسال و سال گذشته چندین با با کارشناسان سازملان جهاد کشاورزی برای کشاورزان منطقه کلاس های آموزشی برگزار کرده ایم.

رئیس اتحادیه نخل داران از خرید تضمینی خرما خبرداد و افزود: یکی دیگر از اقداماتی که با همکاری تعاونی روستاییان جهت حذف دلالان صورت گرفته است خرید تضمینی خرما بدون واسطه از کشاورزان می باشد که امسال این طرح اجرایی می شود.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68171

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.