گیس روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان ایران که این روستا داری آبشار بسیار زیبا در میان کوه، و قلعه‌ای بزرگ در دل کوه است که زیبایی بسیاری به این روستا داده است.   به گزارش پیارم حاجی آباد، عجیب‌ترین چیزی که  در این روستا به چشم میخورد گودالی بسیار عمیق و بزرگ است که انتهای ...

گیس روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان حاجی‌آباد در استان هرمزگان ایران که این روستا داری آبشار بسیار زیبا در میان کوه، و قلعه‌ای بزرگ در دل کوه است که زیبایی بسیاری به این روستا داده است.

 

به گزارش پیارم حاجی آباد، عجیب‌ترین چیزی که  در این روستا به چشم میخورد گودالی بسیار عمیق و بزرگ است که انتهای آن مشخص نیست و مردم این روستا اعتقاد دارند که این گودال حاصل برخورد شهاب سنگ به این منطقه است و به این گودال جهنم می‌گویند و داستان‌های زیادی پیرامون این گودال از نسل‌های گذشته وجود دارد.

 

روستای گیس شهرستان حاجی اباد دارای آ و هوای سرد و کوهستانی است که شغل اغلب مردم دامداری و باغ داری می باشد که محصولات باغی  این روستا انجیر ، انگور ، بادام است که درختان روستای گیس به صورت دیم و ارگانیک کشت می‌شود.

 

روستای گیس به جرات میتوان گفت تولید کننده برتر انجیر در منطقه حاجی آباد است و یکی از محصولات مهمی که در این منطقه قابلیت کشت دارد انواع خرما می باشد.

 

عدم وجود جاده بین مزارع و نبود بزار فروش از مهمترین مشکلات کشاورزان روستای گیس و نی تلخ است و همچنین ناشناخته ماندن این محصول کاملا اورگانیک از دیگر مشکلات این اهالی روستا می باشد.

 

محصولات روستای گیس شهرستان حاجی آباد در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده ودر خاکی که از مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود و از سموم و مواد شمیایی استفاده نشده است جز محصولات ارگانیک و سالم است.

 

انگور ، انجیر ، انار ، خرما ، زردآلو ، قیصی ،هندوانه ، گرمک ، زیتون ، پسته ، خیار مشهدی ، لیمو و….از محصولات تابستانه شهرستان حاجی آباد به شمار می رود.

 

مهدی عباسپور مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم، اظهار کرد: برداشت محصولات دیم شهرستان حاجی آباد واقع در ارتفاعات روستای گیس در شمال غربی شهرستان از اواخر تیرماه شروع شده است وتا نیمه مرداد ماه ادامه دارد و محصولات آبی از اوایل تیر شروع و تا اواخر مرداد ماه ادامه دارد.

 

وی افزود تعداد بهره برداران منطقه بالغ بر ۷۰۰ نفر است که باسطح تقریبی ۶۰۰ هکتار به این شغل مشغول هستند و با توجه به بارندگی های پی در پی و همچنین بارندگی در بهار سال جاری اواخر سال گذشته باعث افزایش ۵۰ درصدی عملکرد محصولات انگور وانجیر دیم نسبت به سال گذشته شده است.

 

عباسپور افزود: پیش بینی می شود میزان ۶۰۰ تن از تولیدات دیم منطقه گیس به شهرستان حاجی اباد، میناب – بندرعباس و استانهای همجوار (فارس وکرمان) ارسال شود .

مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد بیان کرد: این محصولات بدون استفاده از سموم وکودهای شیمیایی رشد و نمو کرده واز طریق کمپوست گیاهی درخاک تغذیه وتقویت میشوندو از محصولات ارگانیگ وسالم است.

 

وی افزود: سطح زیر کشت انگور آبی را حدود ۲۹۰ هکتار وبا عملکرد تولید سه تن در هر هکتار عنوان و پیش بینی کرد که تا پایان فصل برداشت ۷۲۵ تن محصول از تاکستانهای این شهرستان برداشت شود.

 

وی سطح زیر کشت بادام دیم را نیز ۱۲۰ هکتار با تولید ۶۰ تن عنوان کرد و گفت: سطح زیر کشت انجیر در این شهرستان نیز ۲۱۰ هکتار می باشد که پیش بینی می شود ۴۲۰ تن از این محصول برداشت شود.

 

مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد در خصوص فصل برداشت انگور دیم ، انجیر و بادام دیم ، خاطر نشان کرد:برداشت این محصولات از اوایل تیر ماه آغاز وتا اواخر تیرماه ادامه دارد.

 

عباسپور اردیبهشت ماه را آغاز برداشت انگور دانست و افزود: کاشت انگور در حاجی آباد به دو صورت دیم و آبی وجود دارد که ۱۱۸ هکتار کاشت آبی و ۱۲۰ هکتار به صورت دیم به عمل می آید .

 

وی بیان کرد: در سال گذشته از تاکستان های آبی ۵۷۹ تن محصول با عملکرد ۹/ ۴ تن در هکتار و از تاکستان های دیم ۴۸۰ تن با عملکرد ۴ تن در هکتار محصول انگور برداشت شده است.

رئیس جهادکشاورزی مناطق کشت این محصول را روستاهایمنطقه گیس در شهرستان حاجی آباد دانست و تصریح کرد: ارقام یاقوتی و عسکری در این شهرستان برداشت می شود و  از سه سال پیش ۲۰ قلم زودرس «پرلت» حاصل از کشت بافت در ایستگاه تحقیقات شهرستان حاجی آباد قلمه زده شده که نتیجه آن موفقیت آمیز بوده است.

 

وی در ادامه اضافه کرد: در سال گذشته یک هزار قلمه تهیه و بین کشاورزان شهرستان حاجی آباد توزیع شده که در سال های آتی شاهد محصول این رقم زودرس خواهیم بود.

 

مهندس عباسپور در خصوص برداشت محصول انجیر ، گفت: این محصول به علت سردسیری بودن تنها در شهرستان حاجی آباد و در منطقه گیس به عمل می آید که
از ۸۲ هکتار کشت آبی این محصول ۶۵ هکتار بارور و سالانه حدود ۳۵۵ تن محصول با عملکرد۴/ ۵ تن در هکتار از آن برداشت می شود.

 

وی خاطر نشان کرد:  درخت انجیر دیم با سطح زیر کشت ۱۵۰ هکتار در سال گذشته ۷۵۰ تن محصول را به ارمغان آورده و عملکرد ۵ تن در هکتار را به همراه داشته است. و  فصل برداشت این محصول را از اواسط تیرماه تا اواخر مردادماه می باشد.

 

 

انتهای پیام/ی

 

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=64252

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.