شهرستان حاجی آباد شمالی ترین شهر استان هرمزگان و در نزدیکی استان کرمان واقع شده است که به دلیل همجواری با استانهای فارس و کرمان شرایط آب و هوایی خنکتری نسبت به دیگر مناطق استان دارد. ...

به گزارش شبکه اطلاع رسانی پیارم،این شهرستان دارای تابستان های گرم و خشک و زمستان های به نسبت سرد است و اطراف شهر حاجی آباد به عنوان مرکز این شهرستان را کوه احاطه کرده است.

این شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی خاص خود در حال حاضر در تولید میوه های تابستانی اعم از خربزه، هندوانه، هلو، زردآلو، انگور یاقوتی و خرما بسیار مستعد و پر رونق است.

شهرستان حاجی آباد ۳۱ هزار و ۱۸۹ هکتار زمین های زیر کشت دارد که ۲۱ هزار و ۲۳۸ هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی شامل ۴ هزار و ۸۲۴ هکتار مرکبات، ۵۰ هزار و ۵۲ هکتار کشت نخل و ۸۰ هکتار نیز کشت گلخانه ای است.

در این شهرستان هم چنین ۲۴ هزار و ۷۰۰ نفر در زمینه های کشاورزی و گرایش های آن شامل ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش زراعت، باغبانی و صنایع مشغول به کار هستند.

محصولات باغی این شهرستان شامل خرما، لیموترش، نارنگی، پرتقال، انجیر، طالبی، زیتون، انگور، لیمو شیرین و اغلب درختان منطقه های سردسیری و گرمسیری است.

محصولات لیموترش، نارنگی و لیموشیرین مناطق فارغان، احمدی، سیاهک و سیرمند نیز شهرت بسیار زیادی دارد.

صیفی جات حاجی آباد مرغوب و برای کشاورزان و سرمایه گذاران در تولید کشاورزی سودآور است که شامل جو، ذرت،هندوانه، خیار، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز، طالبی، گرمک و کمی هم حبوبات می باشد.

این شهرستان در تولید انواع خرما ممتاز است و یکی از محصولات با ارزش در این شهرستان می توان خرمای پیارم می باشد.

مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد در گفت و گو با هرمز اظهار داشت: این شهرستان دارای ۱۲ نوع خرما می باشد که این ارقام شامل زرد، پیارم، خاصویی، نقار (نگار)، مضافتی، تخم مرغی، شاهانی، فرکم، نودون گزی و پاسلاری است.

مهدی عباسپور افزود: سالانه بیش از نیمی از تولید خرمای پیارم حاجی آباد معادل ۶ هزار تن به کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی صادر می شود.

مدیرجهاد کشاورزی حاجی آباد عنوان کرد: خرمای نقار (نگار) از نوع زودرس است که اواخر خرداد برداشت آن آغاز می شود.

وی ابراز کرد: خرمای نگار در روستاهای گنج، سیرمند، تزرج، طارم، در آگاه، دهستان، آبگرم و برآفتاب کشت می شود و در روستای آبگرم و گنج نیز زودتر از دیگر روستاها وارد بازار می شود.

به گفته این مقام مسوول، رطب نگار در بازار به قیمت ۱۲ هزار تومان به فروش می رسد، اما از کشاورز ۱۰ هزار تومان خریداری می شود.

عباسپور گفت: بیشتر نخل داران ۲ تا ۳ نخل نگار دارند که در مجموع از ۵ هزار هکتار حدود ۱۰ هکتار به این رقم اختصاص دارد.

مدیر جهاد کشاورزی حاجی آباد افزود: رقم خرمای نگار در نیمه دوم خرداد بصورت رطب وارد بازار می شود.

وی از دیگر میوه های تابستانی حاجی آباد به انگور و انجیر گیس اشاره کرد و ابراز کرد: این میوه ها در ۵۰۰ هکتار از باغ های کشاورزی در نیمه مرداد برداشت می شود.

روستای «گیس» شهرستان حاجی آباد دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است که شغل اغلب مردم دامداری و باغداری است و محصولات باغی این روستا انجیر، انگور و بادام است.

میوه های تابستانه در روستای گیس در تمام مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و در خاکی که از مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی تقویت می شود جزو محصولات ارگانیک و سالم است.

میوه های دیم منطقه گیس به شهرستان حاجی آباد، میناب، بندرعباس و استان های همجوار (فارس وکرمان) ارسال می شود.

کاشت انگور در حاجی آباد به دو صورت دیم و آبی است که ۱۱۸ هکتار کاشت آبی و ۱۲۰ هکتار به صورت دیم به عمل می آید.

فصل برداشت انگور، انجیر و بادام دیم اوایل تیرماه آغاز و تا اواخر تیرماه ادامه دارد.

عباسپور تعداد بهره برداران باغ های انگور و انجیر گیس را ۶۰۰ نفر اعلام کرد و ادامه داد: میوه های انار نیز از اواخر شهریور در ۱۹۰ هکتار با ۱۵۰ نفر بهره بردار برداشت می شود.

وی ابراز کرد: انجیر به علت سردسیری بودن تنها در شهرستان حاجی آباد و در منطقه گیس به عمل می آید که از ۸۲ هکتار کشت آبی این محصول ۶۵ هکتار بارور و سالانه حدود ۳۵۵ تن محصول برداشت می شود.

عباسپور  زمان برداشت پسته کال در حاجی آباد را اواخر مرداد اعلام کرد و اظهار داشت: ۴۳۰ هکتار از باغ های این شهرستان به کشت پسته اختصاص دارد و دارای ۱۳۰ کشاورز بهره بردار است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان حاجی آباد در ادامه افزود: شهرستان حاجی آباد علاوه بر میوه های تابستانه انگور ، هلو و گیلاس انجیر و خرما  دارای چهار هکتار باغات زرد آلو نیز می باشد که پیش بینی می شود ۲۵ تن زردآلو از باغهای شهرستان حاجی آباد امسال برداشت شود.

مهدی عباس پور افزود : شهرستان حاجی آباد به علت شرایط آب و هوایی مناسب تنها منطقه کشت زردآلو در هرمزگان است .

مدیرجهادکشاورزی حاجی آباد سطح زیر کشت زردآلو در حاجی آباد را چهار هکتار اعلام کرد و افزود: این محصول ۱۰ نفر بهره بردار دارد.

تخم گردی ، تخم خیاری ، شدو ، از ارقام کشت شده زردآلو در شهرستان حاجی آباد است .

دهستانهای دهنو ، باغات ، فخرآباد ، بخوان و دهنه میمند از مناطق کشت زردآلو در شهرستان حاجی آباد است .

میوه زرد آلو معروف به طلای تابستان سرشار از ویتامین های آ ،سی و آهن است و در تقویت بینایی ، جلوگیری از بیماریهای قلبی ، خونریزی لثه ، بیماریهای عصبی ، بی خوابی و تنظیم فشار خون مؤثر است .

محصولات باغی از جمله انجیر ، انگور ، پسته ، بادام ، زردآلو و گردو در شهرستان حاجی آباد کشت می شود .

شهرستان حاجی آباد ۹ هزار و ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی دارد که سالانه ۵۸ هزار تن محصول از آن برداشت می شود .

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=69908

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.