بعد از آنکه اعراب نفوذ ایران در منطقه را از طریق مانور رفتن با مذاکرات هسته ای دیدند و موفقیت های بزرگ ایران در مبارزه با داعش را بدون همکاری با ائتلاف عربی – غربی مشاهده کردند، تصمیم گرفتند تا با بکارگیری سیاست های خصمانه، مقامات تهران و همپیمانان منطقه ای آنها را به بازی ...
بعد از آنکه اعراب نفوذ ایران در منطقه را از طریق مانور رفتن با مذاکرات هسته ای دیدند و موفقیت های بزرگ ایران در مبارزه با داعش را بدون همکاری با ائتلاف عربی – غربی مشاهده کردند، تصمیم گرفتند تا با بکارگیری سیاست های خصمانه، مقامات تهران و همپیمانان منطقه ای آنها را به بازی جدیدی به نام نوسانات قیمت نفت مشغول کنند.
 IMG15111709 (1)

به گزارش پیارم به نقل از سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه الدیار نوشت: «کشورهای خلیجی در کنار عربستان برای آنکه بتوانند نفوذ ایران در منطقه را تحت الشعاع سیاست های خود قرار دهند، اخلال در قیمت واقعی نفت در بازارهای جهانی را در دستور کار خود قرار دادند. بعد از آنکه اعراب نفوذ ایران در منطقه را از طریق مانور رفتن با مذاکرات هسته ای دیدند و موفقیت های بزرگ ایران در مبارزه با داعش را بدون همکاری با ائتلاف عربی – غربی مشاهده کردند، تصمیم گرفتند تا با بکارگیری سیاست های خصمانه، مقامات تهران و همپیمانان منطقه ای آنها را به بازی جدیدی به نام نوسانات قیمت نفت مشغول کنند. حال واقعا در این بازی بازنده کیست؟ چه کسی در این سیاست خصمانه ضرر خواهد کرد؟»

 

 
این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت:«این سیاست راهبردی به رکود بی سابقه ای در سهام کشورهای خلیجی انجامید. سیاست نوسان در قیمت نفت، کشورهای خلیجی را هدف گرفته و روزانه صدها میلیون دلار به آنها ضرر وارد کرده است. تعداد ۹ بورس از بورس های عربی در این هفته ۴۲ میلیارد دلار ضرر متحمل شده اند. اعراب می خواهند تا نفت را به اهرم فشاری علیه ایران تبدیل کنند و نقش محوری این کشور را در منطقه به پایین ترین حد ممکن برسانند. این سیاست اتخاذ شده قادر نخواهد بود تا ایران را به زانو در آورد؛ چرا که ایران کشور تازه به دوران رسیده ای نیست و سختی های دوران، این کشور را در تمام جهات ورزیده کرده است. از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون که حدود چهار دهه می گذرد، ایران در محاصره اقتصادی بوده و غرب جنگ ۸ ساله را علیه این کشور در مقابل عراق تحمیل کرد. در این مدت غرب و کشورهای عربی از صدام حسین حمایت های لجستیکی و مالی کردند و خواستند تا ایران را به زانو درآورند ولی به هدف خود نرسیدند و این کشور مقاومت کرد و با کمترین امکانات نظامی توانست با ده ها کشور مقابله کند.»

این روزنامه در ادامه افزود: «با وجود این جنگ تحمیلی و دهه ها تحریم، ایران توانست از لحاظ نظامی، علمی و فناوری پیشرفت کند و در بسیاری از نیازهای اساسی محتاج غربی ها نباشد. این کشور در این مدت توانست انرژی هسته ای را بومی سازی کند و از  کشورهای عربی در صحنه سیاسی خاورمیانه پیشی بگیرد. محافل سیاسی عربی قریب به اتفاق به نقش محوری ایران در لبنان، سوریه، یمن، عراق و در بسیاری از مسائل راهبردی منطقه اذعان کرده اند. بزودی همگان شاهد خواهیم بود که سیاست نفتی اعراب نه تنها نتوانست نقش ایران را در منطقه کم رنگ کند، بلکه مقامات تهران توانسته اند بیشترین بهره برداری را از این سیاست های حساب نشده اعراب ببرند.»

 

 

 

 

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=24174

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.