اعتراضات کامیون داران در اوج زمان برداشت سیب زمینی شهرستان حاجی آباد به شدت کشاورزی این منطقه را تحت تاثیر قرار داده به گونه ای که در حال حاضر بخش اعظمی از این محصول برروی زمین مانده است. ...

به گزارشپیارم حاجی آباد، شهرستان حاجی آباد قطب تولید محصولات کشاورزی استان می باشد که همه ساله محصولات کشاورزی زیادی از جمله سیب زمینی، خربزه، هندوانه و محصولات گلخانه ای، گندم، خرما ، ذرت انجیر انگور،نارنگی و پرتقال تولید روانه بازار می کنند و شغل اصلی مردم حاجی آباد کشاورزی می باشد.

شهرستان حاجی آباد همیشه در زمینه تولید محصولات خارج از فصل در استان هرمزگان رتبه اول را در بین شهرستان ها دارد به دلیل شرایط آب و هوایی مناسبی که دارد می تواند محصولات زیادی را در خارج از فصل تولید و روانه بازار کند.

تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل یکی از مهمترین شاخصه ها و مولفه های هرمزگان است که علی رغم وجود صنایع مهم و بنادر تجاری نقش بسزایی در اقتصاد خانواده های در حاجی آباد دارد که در پی تغییر فصل و افت شدید دما در اکثر نقاط کشور شاهد اوضاع نامناسب کشاورزان خواهیم بود و به شدت زندگی اهالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

کشاورزانی که به عنوان شاهرگ حیات جامعه انسانی در فصل کاشت با تمام سختی ها و مشکلاتی چون سرمازدگی، کمبود و گرانی بذر، کود، هجوم آفات تمام تلاش و هو وغم خود را باز هم کمر همت بسته و بصورت شبانه روزی تلاش می کنند تا لقمه نان حلال هر چند اندک را بر سر سفره های خود بگذارند اما در هنگام فصل برداشت تمام جوانه های امید در دل های آن ها نابود می شود.

حدود بیست روز پیش رانندگان کامیون های باری به جهت اعتراض به مشکلات صنفی خود اعتصاب نموده و حدود پانزده روز از حمل بار و جابجائی آن امتناع کردند که این اعتصاب و اعتراض راننده گان همزمان با برداشت محصول سیب زمینی و سایر محصولات کشاورزی منطقه شمیل حاجی آباد بوده است.

این کشاورزان زحمت کش در زمان برداشت محصول با مشکل حمل بار مواجه می شوند که متاسفانه هیچ کامیونی حاضر به بارگیری محصول آنها نمی شود که محدود کامیونهایی هم که برای بارگیری می آمدند با کرایه های چهار برابر ی حاضر به حمل بار می شدند که برای هیچ کشاورزی این کرایه ها مقرون به صرفه نبود.

از انجایی که محصولات این منطقه به جهت گرم بودن هوای منطقه فوری پس از برداشت باید به میدان های تره بار سایر شهرستان ها حمل گردد به علت نبود کامیون بخش عمده از محصولات کشاورزان در مزارع مانده و فاسد و خوراک دام های منطقه شده است.

هنوز مزارع سیب زمینی زیادی هست که محصول آنها در زمین مانده زیرا با برداشت محصولات سیبزمینی مناطق سردسیری همزمان شده و به جهت تازه بودن محصول سیبزمینی سایر شهرستان ها دیگر محصول سیب زمینی کشاورزان شمیل روی دست کشاورز مانده است و در مزارع در حال نابودی است که تمام سرمایه و زحمات ما کشاورزان بر باد رفته امیدواریم با انعکاس این مشکل مسئولین مساعدتی بنمایند.

افت قیمت و رعایت نکردن زمان مناسب کاشت عامل نابودی مزارع سیب زمینی شد

حمید جهانگیری، فرماندار حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم، اظهار کرد: برداشت سیب زمینی در شهرستالن حاجی آباد از اوایل اوردیبهشت ماه است و در حال حاضر اکثر کشاورزان باید محصول خود را برداشت کرده باشند و تعدادی اندک در منطقه شمیل شاید محصولی بر روی زمین مانده باشد.

جهانگیری افزود: در زمان اعتراض کامیون دارها هیچ کشاورزی به جهاد کشاورزی و فرمانداری جهت مشکل حمل و نقل محصولات سیب زمینی خود مراجعه نکرده  است.

وی بیان کرد: ما در زمان اعتراض شهرستان را کنترل کردیم که هیچ گونه افزایش قیمتی در کالا ها و کرایه ها پیش نیاید و از کشاورزانی که با این مشکل مواجهه هستند می توانند به جهاد کشاورزی و فرمانداری مراجع تا مشکل انها رسیدگی شود.

فرماندار حاجی آباد تصریح کرد: کشاورزان منطقه شمیل در حال حاضر با افت قیمت سیب زمینی روبه رو شده اند که در این زمینه نه جهاد کشاورزی و نه فرمانداری نمی تواند کاری انجام بدهد.

جهانگیری ادامه داد: ما در این چند روز اخیر چندین بار در این خصوص با رئیس سازمان جهاد کشاورزی در خصوص مشکل کشاورزان و نبود بازار مکاتبه کرد یم ولی نتیجه ای حاصل نشد.

وی راعایت نکردن فصل کاشت و زمان نامناسب برای کاشت و ورود به موقع در بازار را یکی از دلایل افت قیمت عنوان کرد و افزود: اگر کشاورزان با همفکری سازمان جهاد کشاورزی و در موقع مناسب کا بازار آمادگی خرید محصول کشاورز را دارد محصول کشت شود این مشکلات به وجود نمی آید.

فرماندار حاجی آباد گفت: در حال حدود ۳۰ هکتار از مزارع سیب زمینی در منطقه شمیل دست نخورده باقی مانده و زیب زمینی ها به دلیل افت قیمت در زمین مانده است که با این افت قیمت برداشت برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

اعتراض کامیون داران باعث از بین رفتن بخش عظیمی از سیب زمینی های منطقه  شمیل شد

یامرز امیری،رئیس شورای اسلامی روستای شمیل از توابع شهرستان حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم؛ با اشاره به آغاز برداشت سیب زمینی از اول اردیبشهت تا پایان اردیبهشت اظهار کرد: سیب زمینی شمیل اگر بعد از این زمان برداشت نه تنها کیفیت اولیه خود را از دست می دهد بلکه در بازارهای مصرف هیچ گونه مشتری ندارد.

رئیس شورای شمیل با اشاره به اعتراضات ۱۵روزه کامیون داران در هرمزگان گفت: اعتراضات کامیون داران در اوج زمان برداشت محصول بود که به شدت کشاورزی این منطقه را تحت تاثیر قرار دارد چون در این بازه زمانی هیچ گونه سیب زمینی برداشت نمی شد و در حال حاضر بخش اعظمی از این محصول برروی زمین مانده است.

امیری با تاکید براینکه فقط ۳۰ درصد از محصول کشت شده در زمین های خود را برداشت کرده است، تاکید کرد: هم اکنون ۷۰ درصد از این محصول برداشت نشده چون با توجه به سیب زمینی مناطق سردسیر چون اصفهان، کازرون و .. وارد بازار شده است برداشت محصول از زمین های این منطقه مقرون به صرفه نیست.

وی افزود:  در حال حاضر ۳ کامیون محصول برداشت در شهرستان میناب و استان های کرمان و یزد ارسال شده که به دلیل از دست دادن کیفیت اولیه نه تنها فروخته نشده و یک ریال درآمد نداشته ایم بلکه باید کرایه کامیون هم از جیب پرداخت کنم.

این کشاورز روستای شمیل با اشاره به کشت سیب زمینی در ۱۵ هکتار از زمین های خود تاکید کرد:  در فصل کشت ۲۴۰ میلیون تومان فقط صرف هزینه مواد اولیه، بذر، کود و…. شد اما اکنون نه تنها هزینه های اولیه محصول جایگزین نشده بلکه باید حقوق و دستمزد کارگران هم پرداخت شود.

به دلیل افت قیمت سیزمینی برداشت آن مقرون به صرفه نیست

سیروس امیری کشاورز سیب زمینی کار شمیلی در گفتگو با خبرنگار پیارم،اظهار کرد: کشاورزان شمیل امسال با مشکل بازار فروش و افت قیمت مواجهه شدیم که اعتراض کامیون داران و افزایش قیمت حمل بار یکی از مشکلات ما است در حال حاضر نبود بازار فروش و افت قیمت سیب زمینی است.

امیری افزود: سیب زمینی که ما با کلی هزینه کاشته ایم با قیمت کیلویی ۳۰۰ تومان خریداری می شود که این قیمت برای کشاوزمقرون به صرفه نیست هزینه کاشت و داشت،حمل بار با این قیمت در نمی آید کشاورزان شمیل مجبور به راه کردن زمین های کشاورزی خود کرده اند و تمام سیب زمینهای آنها خوراک دام شده است.

وی بیان داشت: باید جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی سیبزمینی فکری بکند و بارها به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم ولی متاسفانه جواب نگرفتیم.

روی هربار ۳۰۰هزار تومان اضافه پرداخت کردم

رمضان علی علی بندری کشاورز سیفی کار حاجی آبادی در گفتگو با خبر نگار پیارم اظهار کرد: کشاورزان رویستای گنج و سید جوذر حدود ۲۰۰ هکتار خیار سوسکی کاشته ایم که متاسفانه زمان اعتراض کامیون داران با افزایش قیمت حمل با مواجهه شدیم.

علی بندری افزود: هر باری که برای ما به اصفهان حمل می شد ۶۰۰هزار تومان بود ولی زمان اعتراض کامیون داران با التماس ۹۰۰ هزار تومان می بردند یعنی روی هر بار ۳۰۰هزار تومان کشیده بودند بهانه هم در می آوردند و می گفتند که ما می ترسیم شیشه هایمان را بشکنند اگر ببیند بار می بریم.

وی بیان داشت: این اعتراض کامیون داران برای ما کشاورزان گران تمام شد و ما خیلی امسال ضرر کردیم با هزینه بالای حمل بار سودی عاید کشاورزان نشد.

برداشت سیب زمینی در حاجی آباد از اواخر فروردین آغاز و تا پایان اوردیبهشت برداشت می شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=68221

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.