مهدی عباس پور رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد از آغاز برداشت انار و پسته از باغ های شهرستان حاجی آباد خبر داد و افزود: حاجی آباد قطب تولید انار و پسته در استان هرمزگان است. ...

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد در گفتگو با خبرنگار پیارم با بیان اینکه شهرستان حاجی آباد قطب کشاورزی استان ودارای آب و هوای مناسب نسبت به سایر مناطق استان، مستعد تولید انار، پسته و گیلاس، زرد آلو است.

مهدی عباس پور عنوان کرد: حاجی آباد به واسطه همجواری با استان های فارس و کرمان دارای آب و هوای مستعد برای کاشت انواع مرکبات و پسته می باشد.

وی افزود: شهرستان حاجی آباد قطب تولید انار، پسته، گیلاس، زرد آلو در استان است به‌طوری که اکثر محصول انار در روستاهای خوشن‌ آباد، کمی، فارغان، سیرمند و باینوج، ابید، جغان،احمد اباد، جالغان، دین اباد، مورتوئیه بخش احمدی و پسته ، زردآلو در روستاهای باغات، دهنو، باینوج و گیلاس در بخش احمدی تولید می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد گفت: سطح زیر کشت انار درحاجی آباد ۲۳۰ هکتار است و پیش‌بینی می‌شود از این سطح حدود یک هزار و ۲۰هزار تن و پسته سطح زیر کشت ۳۴۰ هکتار و هر هکتار ۸ تن محصول برداشت شود.

عباس پور ادامه داد: انار رباب، پوست سفید و گلوسرخ  و پسته کله قوچی از مهمترین ارقام کشت شده در حاجی آباد هستند.

وی اظهار داشت: محصولات تولید شده علاوه بر عرضه در بازارهای استان  به استان‌های کرمان و فارس، زاهدان ارسال می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی حاجی آباد افزود: فصل برداشت انار از اواسط مهرماه با ارقام محلی شروع و در آذرماه با رقم رباب به پایان می‌رسد و پسته از اوایل مهر اغاز و تا نیمه اول آبان ادامه دارد.

انار یکی از میوه های فصل پاییز و زمستان است که در مقایسه با سایر میوه های این فصل، آنتی اکسیدان بیشتری برای افزایش ایمنی، مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بیماری ها، میکروب ها و ویروس ها دارد.

گله باغداران از نبود حمایت صندوق بیمه 

حسنزاده باغدار حاجی آبادی در گفتگو با خبرنگار پیارم اظهار کرد: ما هر ساله پسته در شهرستان حاجی آباد برداشت و با نام استان کرمان وارد بازار می کنیم ولی امسال تصمیم دارم که پسته را با نام شهرستان حاجی آباد و بسته بندی وارد بازار کنم.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات باغداران عدم حمایت دولت از کشاورز است بیمه باغ ها متاسفانه جواب گو نیست و هیچ مسئولی هم پاسخ گو نیست.

دهقانی باغدار فارغانی در گفتگو با خبرنگار پیارم، اظهار کرد: یکی از مشکلات باغداران آفت کرم گلوگاه انار است که هرساله بخشی از محصول باغ را خراب می کند او می گوید: کرم گلوگاه در ۳ مرحله هنگام شکوفه دادن انار، پس از رسیدن و نیز موقع انبار میوه ها به آن ها آسیب می زند، چون کرم در میوه نفوذ می کند نمی توان با سم پاشی آن را از بین برد.

نبود حمایت دولت و بازار داغ دلالان

در نبود حمایت های دولتی دلالان سود کلانی از محصولات باغداران به جیب می زنند،دست های غارتگر واسطه ها زحمت یکساله کشاورز را به باد می دهد و حاصل این همه خواب بیداری فقط خستگی اش بر تن باغدار می ماند چک هایی که ماهها باید برای پاس شدنش دوید.

 

وی از  حمایت دولت از باغ داران، نبود پایانه صادراتی، ارتباط دلالان و واسطه ها با شبکه های مختلف و واردات انار را از مهم ترین مشکلات بخش کشاورزی شهرستان حاجی آباد عنوان کرد و افزود: دولت باید با حمایت از باغداران دست رابطه ها را کوتاه کند تا هم از تولیدکننده و مصرف کننده حمایت کرده باشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=65599

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.