حاجی آباد از جمله شهرستان‌های مذهبی است که مردم آن به دین‌داری، ولایت‌مداری و عشق به اهل بیت(ع) شهره هستند ...

حاجی آباد از جمله شهرستان‌های مذهبی است که مردم آن به دین‌داری، ولایت‌مداری و عشق به اهل بیت(ع) شهره هستند

به گزارش پیارم حاجی آباد،در این شهرستان بقاع متبرکه، آستانه و زیارتگاه‌های فراوانی وجود دارد که هر یک به نوعی محلی برای عشق‌ورزی مردم منطقه نسبت به ائمه اطهار(ع) است. یکی از این امامزادگان و قبور متبرک که همه ساله در روز عید فطر پذیرای هزاران زائر است حرم مطهر و بارگاه منور امام زاده سید محمد(ع) و سید نظام الدین (ع) در حاجی آباد است.

 

حاجی آبادی ها به خاطر وجود با برکت امام زاده سید محمد(ع) و سید نظام الدین (ع) در این منطقه در روز عید با حضور در این مکان مقدس دعای پر فیض ندبه و نماز عید فطر را می خوانند.

 

مردم حاجی آباد و روستاهای اطراف در روز عید فطر با حضور در مکان های مذهبی و بقه های متبرکه منطقه به نیایش و دعا و زیارت و شب را با ذکر دعا، اقامه نمازهای مستحبی و ذکر مراثی در رثای امام حسین(ع) به صبح می‌رسانند.

 

آداب و رسوم مردم حاجی آباد و روستاهای اطراف, مراسم روز عرفه

 

استحمام در صبح زود ، درست کردن شیر برنج و حضور در قبرستان شهر و روستای ، خواندن فاتحه برای امواتشان وبعد از ظهر نیز با حضور در بقه های متبرکه نزدیک روستا و به دیدار بزرگتر ها و افرادی که سادات دارند به دیدار سادات می روند.

مردم در شب عید فطر  به عیادت مریض و دیدار بزرگتر های فامیل می روند و اگر کسی یا طایفه ای با هم قعر باشند در این شب به واسطه ریش سفید محل با هم آشتی می کنند.

 

همه مردم حاجی آباد در روز عید فطر با بستن حنا به دست و پای خود و با پوشیدن لباسهای نو با حضور در امامزادگان سید محمد(ع) و سید نظام الدین(ع) نماز عید را به جماعت می خوانند و بعد از نماز به دیدار بزرگترهای فامیل می روند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

لینک کوتاه :http://www.piyarom.ir/?p=69715

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.